مقدمه
در ابتدا برای آشنایی با گام مینور باید با مفهوم گام های دیاتونیک آشنا شویم.گام دیاتونیک گامی است که از پرده و نیم پرده تشکیل شده گام های دیاتونیک بنابر فواصل بین درجاتشان به دو دسته تقسیم میشوند که به انها مایه هم میگویند:مایه ماژور و مایه مینور که گام های ماژور یا بزرگ و گام های مینور یا کوچک در این ها ساخته میشوند.
لامینور
در گام مینور طبیعی هر گاه درجه ششم گام ماژوری را نت تنیک قرار دهیم و همان علامت های سرکلیدها را برای آن بنویسیم، به گام مینور تئوریک میرسیم پس درجه ششم گام دو ماژور، را در نظر میگیریم
فاصله ها
فواصل درجات مختلف گام مینور را نسبت به نت اول(تونیک) حساب کنیم به این صورت میشود: دوم بزرگ( فاصله از نت تونیک،یک پرده)، سوم کوچک( فاصله از نت تونیک ،۱/۵) ، چهارم درست(فاصله از نت تونیک،۲/۵ پرده)، پنجم درست ( فاصله از نت تونیک ، ۳/۵ پرده)،ششم کوچک ( فاصله از نت تونیک، ۴ پرده) ، هفتم کوچک ( فاصله از نت تونیک، ۵ پرده) هشتم درست ( فاصله از نت تونیک ، ۶ پرده)
مینور بساز
در گام لامینور تمام نت ها در حالت عادی و بدون نشانه های تغییر دهنده منطبق با الگوی گام مینور هستند اما در بقیه گام ها با توجه ب الگوی ثابت گام باید نت هارا با استفاده از علائم تغییردهنده طوری تغییر داد تا در عین اینکه عدد ترتیبی فاصله(تعداد نت هایی که فاصله را تشکیل می دهند) ثابت می ماند، نت ها با الگو منطبق شوند، یکی از کاربردهای مهم علائم تغییر دهنده همین تنظیم فاصله میان درجه های گام های موسیقی و انطباق آنها با الگوی ثابت گام است.
مثال
در گام دو مینور فاصله نت دو تا نت ر، یک پرده و منطبق با الگوی گام مینور است، اما فاصله نت ر تا دو یک پرده است و منطبق با الگو نیست، پس نت می را نیم پرده بمل کرده تا فاصله منطبق با الگو شود به همین ترتیب فاصله نت می بمل تا فا هم منطبق الگو میشود،فاصله نت فا تا سل هم درست است اما نت سل تا لا خیر پس نیم پرده نت لا را بمل می شود فاصله بین نت لا بمل تا سی هم طبق الگو نیست پس نت سی را هم نیم پرده بمل میکنیم تا طبق الگو شود. فاصله سی بمل تا نت دو هم درست است و نیاز به تغییر نیست.
دُ مینور
در گام دمینور نت های می،لا و سی بمل هستند و هر قطعه موسیقی که بخواهیم در تنالیته دمینور بسازیم باید تمام می،لا و سی ها، بمل باشند در غیر این صورت باید این نت ها را بکار برد